3 gode råd

Til at skabe ro og hjælpe baby med at falde i søvn.

Fra newborn fotograf og Livsdoula Fie Vandborg

I knap 10 år har jeg arbejde som newborn fotograf og haft mange små nyfødte i mine hænder. Jeg har nørdet med at forstå babyer – helt ned til psykologien på foster plan. Det har jeg gjort, for at finde ro i mine egne oplevelser som ung nybagt mor – og for at få viden til at råde og vejlede nybagte forældre, i mit virke som Livsdoula.

Du kan læse mere om hvad Livsdoula uddannelsen er, hos Moderjord  jordemoder Ann-Emilie. 

Jeg fik mit første barn da jeg var 20 år, mit andet da jeg var 22 år og mit 3. da jeg var 30 år. 3 meget forskellige børn og 2 meget forskellige perioder i mit liv. Min erfaring som mor og newborn fotograf er baggrunden for denne artikel/vejleding. Før du læser den vil jeg lige fortælle. Jeg er ordblind, så stave- og grammatikfejl kan af den grund forekomme.

Min førstefødte

Som 13 dage gammel baby (2003) var hun samme med mig, involveret i en trafikulykke hvor vi blev ramt af en bil. Hun lå i barnevognen. Vi blev ramt med omkring 50kmt uden opbremsning. Først efter føreren af bilen hørte han ramte noget, bremset han. På mirakuløst vis slap vi fra ulykken med kun usynlige skrammer og småskader på mor. Det giver selvfølgelig ar på sjælen, når man som nybagt mor, er ude for et så skrækslagen traume med sin kun 13 dage gamle baby. Oplevelsen satte sig også i min datter og særligt hendes søvn og nætter var udfordret. Dengang fik jeg afvide at så lille et barn ikke ville blive mærket af en sådan oplevelse. I dag er vi kloger. Vi bliver klogere af vores erfaringer, og derfor er jeg meget åben om mine.

Min datter var 6 år før hun stoppede med at vågne op – skrigende og 8 før hun sov igennem en hel nat. Jeg sad og gik rundt med hende – skrigende som piske i flere timer om natten. Hver nat. Uden at kunne få kontakt til hende, fordi hun bare skreg og skreg. Hun skreg som hun skreg efter bilen havde ramt os.
Hvis nogen lagde en hånd på hendes hoved, for hun sammen og skreg. Jeg var selv traumatiseret og hendes skrig udløste angst og flashbacks til ulykken.

De råd jeg fik da hun var spæd var:

Lad hende græde til hun falder i søvn af sig selv! For nogle børn de græder bare mere end andre.

Det var det!

Nu skal det jo ikke handle om den historie, men nu kender du min baggrund for hvorfor, det at kunne gøre sin baby tryg, ligger mit hjerte så nært! Du kender nok udtrykket 

– Hvis jeg dengang havde vidst, hvad jeg ved i dag, så havde jeg….

Herunder har jeg samlet de 3 vigtige punkter, som jeg bruger i mit arbejde, hvor jeg på rekordtid skal lære et lille menneske at kende. Sådan at jeg kan få baby til at sove, eller blot være rolig under fotograferingen.

Det er også disse punkter jeg fortæller forældrene om, når de spørger om jeg kommer ud hvis de ringer kl 4 om natten. 

1) Forstå den verden baby kommer fra!

Menneskebørn er ikke skabt til fuldkommen adskillelse, allerede fra fødslen. Det er fra naturens side, slet ikke meningen af baby fødes og lægges i en krybbe i et helt andet rum. Væk fra det der i 9 måneder har holdt dem trygge og varme. I de første 3 måneder er baby afhængig af mors varme, hjertebanken, åndedrag og mad.

Der er en meget stor kontrast fra indersiden af livmoderen, til ude i den store luftige verden.

De første 3 måneder er en overgangs periode for både mor og barn. For baby betyder det et kontrastfyldt skift i miljøet:

Fra 37 grader varmt “rum”, fyldt med vand som giver en konstant ens berøring på hele kroppen. Her larmer med en rytmisk banken fra mors hjerte og en susede støj fra hendes vejrtrækningen. En nærmest konstant bevægelse af små gyngende hop.

En lille øvelse i at få ører på støjen omkring jer: (eller fraværet af denne) 

Læg dit øre mod en voksens brystkasse og lyt efter alt du kan høre. Så du kan høre vejrtrækningen og hjertet slå. Læg og lyt noget tid og få den du lytte på, til at fortælle dig noget, så du kan høre hvordan lydene i brystkassen ændre sig. Bare 10 min hvor du ligger mærke til alle de små nuancer der er i lydene.

Derefter så rejs dig op og lyt efter hvad du kan høre i rummet omkring dig. Sørg for at slukke tv, radio m.m omkring dig, så det bliver, som når det er nat hos jer.

Sørg for at begge forældre prøver at lytte.

Er du alene, så få hjælp af en nær ven eller familie.

Beskriv det i høre på hinandens brystkasser og skriv det eventuelt ned. Det er en øvelse i at observere og forstå det skift baby oplever. 

 

2) Udnydt den viden, I har om babys første verden

For at berolige baby har vi 5 kendte teknikker kaldt, de 5 s’er. Svøb, side/mave pose i en arm, shh/White noise, sving og sut.

Husk, alle babyer er forskellige og der findes ikke et regelsæt der gælder for alle!

Man bruger gerne de 5 s’er sammen, fx svøb og white noise eller white noise og sving. Eller alle på samme tid. Roligt og tålmodigt.

Svøb: Når baby svøbes med armene ned langs siden og derved har modstand når baby forsøger at bevæge sig, giver det baby tryghed. Da baby lå i maven var der også modstand når han/hun bevægede sig. Det er vigtigt at være opmærksom på at baby ikke skal sove i et meget stramt svøb og det er også vigtigt at huske, at baby ikke må blive for varm.

Jeg anbefaler svøb til at få ro på baby. Måske endda få baby til at falde i søvn. Når baby sover kan svøbes løsnes og en dyne kan lægges over baby. Hav tålmodighed. Giv eventuelt bløde klap på babys ryg/numse mens du pakker svøbet af. Som en blød puls. Det er med til at stimulere at holde baby sovende.

Hvis man vikler sit barn på sig, så giver det også denne tryghedsfornemmelse, samtidig med at baby holdes tæt på den velkendte lyd fra mors hjerte og åndedrag. Den lyd baby de første 3 måneder efter fødslen, skal lære at undvære.

Side/mave pose i arm: På side er det nemmest når baby er svøbt, så der er styr på arme og ben. Læg baby med ryggen mod din mave og hovedet i din håndflade. Så baby ikke kommer til at ligge i spise position. Baby kan også ligge på mave, det er dog nemmest uden svøb. I disse positioner, kan man rokke baby blidt, så man simulere de gyngende bevægelser fra livmoderen. 

Shh’en og white noise: Konstant støj er også med til at skabe tryghed for baby, for som jeg nævnte tidligere, så er der meget støj derinde i babys første verden. Sæt noget musik på, hav radioen kørende i baggrunden. Når baby skal lære at sove i sin egen seng, så huske denne konstante baggrundsstøj er genkendelig og tryg for baby.
– Hvilke støj baby foretrækker, vil afhænge af baby. Hvis første valget ikke har effekt, så prøv noget andet. 

Vi siger tit: Schyyy baby sover. Men set ud fra det vi ved om livet i livmoderen, så bør det i starten måske være – Schyyy baby er vågen. Så baby kan blive tryg i stilheden. Det skal læres. Alt skal læres!

Hvis jeres baby er vågen om natten, så læg mærke til lydene omkring jer. Det tidspunkt hvor baby sover bedst vs. der hvor baby ikke sover som ønsket. Prøv så at bytte rundt på lydmiljøet.   

Sving og hop: Lyder mere vildt, end det skal være. Men det at svinge/rokke har også en beroligende effekt. For nogle små er det store bløde sving fra side til side, for andre er det hoppe bevægelse med bløde “hop” IKKE hop hvor du løfter fødderne fra gulvet. Men som at sidde på en Yogabold. Bløde rolige hop.

Sut: Den teknik kender vi vist ret godt. Det er altid bedst først at give baby sut, når amningen køre smertefrit og der er kommet godt gang i mælkeproduktionen. Langt fra alle babyer har behov for en sut og nogle tager en uden udfordringer.

 

3) Hvordan har du det mor?

Når baby græder og intet virker til at have en effekt, og baby ellers er rask. Så prøv at lægge mærke til, hvordan du har det. Er du stresset, frustreret eller i søvnmangel? Hvordan er din vejrtrækning?

Jeg kan huske hvordan jeg gik frem og tilbage, hoppende og svingede med min datter, og intet hjalp. Man føler sig som verdens dårligste mor, når man ikke kan trøste sit barn. 

Hvis jeg skulle have givet mig selv et råd dengang, så ville det lyde sådanne:

“Hvis intet virker og hun fortsat græder. Så prøv at mærke efter i din egen krop. Hvordan har du det? Hvordan føles dine fødder mod gulvet? Hvordan trækker du vejret?

Prøv om du kan tage 10 min med dybe vejrtrækninger. Ind gennem næsen og ud af munden. Sæt eventuelt en meditation eller beroligende musik på.

Man kan godt lære at finde ro, slappe af og drage nytte af en dyb rolig vejrtrækning. Selvom baby græder i armene på dig.

Hvis baby græder, når du gør alt hvad du kan og det ikke har nogen effekt. Gør det så noget, at baby græder når du sidder roligt og fokusere på at finde din indre ro? Samtidig med at du giver baby nærvær?

Det føles måske helt forkert at “ikke gøre noget” , men at finde ro i dig selv, mens dit barn ligger hos dig og er ulykkelig, gør dig ikke til en dårlig mor, tværdigmod!

Dit barn har være i symbiose med din vejrtrækning gennem hele graviditeten. Så hvis du er stresset, angst, og i søvnmangel kan baby mærke det. 

Heldigvis er det langt fra alle babyer, der græder i flere timer af gangen. Dog har alle babyer det tilfælles, at de igennem de 3 første måneder skal lære at være trygge, i den store nye verden, væk fra mors bløde puls.” 

Man behøver ikke at have været ude i ekstremerne som jeg, for at have brug for at finde sin ro. En grædende baby er muligvis den mest stressende lyd i verden. For nogle familier kan det tælles på en hånd, hvor mange skrigeture aftener de har haft. For andre er det lige omvendt. Frygt ikke det ene eller andet, jeg er helt sikker på at I klarer det også.      

 En rådene vejledning

Når man bliver mor, så sætter instinktet ind. Det meste kommer til en instinktiv. Stol på at din instinktive natur vil guide dig igennem moderskabet. Tag denne viden med dig og brug som det giver mening for dig. Måske vil disse råd, være nogle du aldrig får brug for. Fordi dit moderinstinkt råder dig. Men husk, det er ikke en falliterklæring at søge råd, støtte og direkte hjælp i den situation du står I!  

Kære mor, du har, eller er i gang med, at gennemgå en ekstrem krævende opgave under graviditet og fødsel. De første 3 måneder efter fødslen, er en tid hvor din krop skal restituere efter den enorme belastning, det er at være gravid.

Giv dig selv lov til at leve denne første tid i slowmotion, for denne er dyrebar!

Copyright © Fotograf Fie Vandborg

Telefon: +4526237265
Træffes bedst mandag til fredag:
16:00 – 19:00

Fotograf Fie Vandborg
Bovballe Møllevej 111B
7000 Fredericia
Cvr-nr: 28015674